• Άγχος & Κρίσεις Πανικού: Με λίγα λόγια


    Το άγχος είναι μια σύνθετη ψυχοσωματική αντίδραση του οργανισμού όταν αντιλαμβάνεται και ερμηνεύει μια κατάσταση ως εν δυνάμει επικίνδυνη. Αναφερόμαστε στο άγχος ως ψυχοσωματική αντίδραση γιατί στην ουσία περιλαμβάνει σκέψεις, συναισθήματα, σωματικά συμπτώματα αλλά και συμπεριφορές που ακολουθούν και αποσκοπούν στην μείωση του. Όλοι βιώνουμε άγχος σε κάποιες φάσεις της ζωής μας και ως ένα βαθμό μπορεί να είναι και λειτουργικό καθώς μας κινητοποιεί να προφυλαχτούμε, να αλλάξουμε ρυθμούς και τρόπο ζωής αλλά και να επιδιώξουμε επιθυμητούς στόχους και ισορροπίες. Το άγχος αρχίζει και γίνεται δυσλειτουργικό όταν μας αποσυντονίζει από την καθημερινότητα μας, δεν μας επιτρέπει να διεκπεραιώσουμε ομαλά τις υποχρεώσεις μας αλλά μας οδηγεί στο να αποφεύγουμε καταστάσεις και να κλεινόμαστε σταδιακά στον εαυτό μας.

    Αντιδράμε με άγχος όταν συνειδητά ή ασυνείδητα μεταφράζουμε μια δεδομένη συνθήκη ζωής ως απειλητική για την αυτοεικόνα μας, την εσωτερική ισορροπία μας, τις σχέσεις μας με τους άλλους και όταν γενικά πιστεύουμε ότι δεν έχουμε τις ικανότητες να ανταπεξέλθουμε στη νέα αυτή πρόκληση και αμφιβάλουμε για τον εαυτό μας. Τα πιο εμφανή σημάδια άγχους είναι συνήθως τα σωματικά (ταχυκαρδία, εφίδρωση, τρέμουλο στη φωνή, ζαλάδα, σφίξιμο στο στομάχι κ.α) και αυτά μας κινητοποιούν συχνά να αναζητήσουμε τόσο τις βαθύτερες αιτίες όσο και τη λύση. Έντονο άγχος μπορεί να οδηγήσει σε κρίση πανικού. Η εμφάνιση μιας κρίση πανικού συνοδεύεται από έντονη ταχυκαρδία, δύσπνοια και ζαλάδα. Το άτομο που βιώνει για πρώτη φορά μια κρίση πανικού συνήθως πιστεύει ότι θα πάθει καρδιακή προσβολή και αναζητά τις οργανικές αιτίες των συμπτωμάτων του. Αισθάνεται ότι δεν έχει τον έλεγχο στις κρίσεις, ότι εμφανίζονται ξαφνικά ή σε πολύ συγκεκριμένες συνθήκες, τις οποίες και αρχίζει και να αποφεύγει. Η κρίση πανικού είναι συχνά το "καμπανάκι" του οργανισμού ότι κάτι δεν πάει καλά, ότι έχει χάσει τις ισορροπίες του.

    Η γνωστική συμπεριφορική αντιμετώπιση τόσο του άγχους όσο και των κρίσεων πανικού αποσκοπεί στο να χαρτογραφήσει τον τρόπο δημιουργίας και εξέλιξης του άγχους σε κάθε άτομο. Εστιαζόμενοι κατά βάση το παρόν και στο άγχος όπως βιώνεται και εκφράζεται στο εδώ και τώρα δουλεύουμε χτίζοντας τεχνικές αντιμετώπισης που θα βοηθήσουν το άτομο να αποκτήσει τον έλεγχο πάνω στα συμπτώματα του, γεγονός που θα σημάνει και την σταδιακή υποχώρηση τους.
    Θεωρώ μια από τις επιτυχίες της γνωστικής θεραπείας το γεγονός ότι άμεσα (μετά από τις πρώτες 2 συνεδρίες) αρχίζουν να υποχωρούν τα συμπτώματα και να κατακτάται κάποιος έλεγχος πάνω σε αυτά. Η ολοκλήρωση μιας γνωστικής θεραπείας αφήνει το άτομο με μεγαλύτερη αυτογνωσία αλλά διαχειριστική ικανότητα πάνω στο άγχος του. 
    Δείτε Επίσης:

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου